Skip to main content

Posts

Featured

Awas! Bahaya Tidur Berdengkur.

Korang ada pengalaman atau sedang mengalami masalah tidur dengan orang berdengkur. Maksud Che Yu, bukan berdengkur biasa-biasa. Tapi bunyi dengkur yang sangat bising macam bulldozer, sampai kita kat sebelah boleh terjaga dari tidur. Kadang-kadang, dari luar bilik pun dah boleh dengar. Mesti stress kan bila kita dalam situasi macam ni. Nak tidur pun tak senang. Hehe..
Tapi, pernah tak kita terfikir kenapa geng sebelah kita tu berdengkur. Ok ke dia, ada masalah ke dia? Kalau sebab penat tu hal lain la ye. Bunyi dengkuran terhasil akibat getaran tisu lembut di belakang  hidung dan kerongkong. Ia berlaku apabila aliran udara melalui saluran pernafasan yang sempit.

Ketika tidur, otot pada lelangit mulut, lidah dan kerongkong akan berada dalam keadaan rehat. Ini menyebabkan laluan udara menjadi sempit. Semakin sempit laluan udara, semakin tinggi lah getaran pada tisu lembut dan ini menyebabkan bunyi dengkuran semakin kuat. Persoalannya bahaya tak?
Berdengkur mungkin petanda Obstructice Sleep A…

Latest Posts

Manfaat dan Khasiat Pisang

Set Hipertiroidisme dan Set Hipotiroidisme Shaklee

Halal Tteokbokki Recipe / Resepi Tteokbokki Halal

Perbezaan Hipertiriodisme Dan Hipotiroidisme.

Risiko Tiroid Ketika Hamil.

Kyochon - Best Korean Fried Chicken

Kurang VItamin B Complex Punca Bunuh Diri??

Resepi Carrot Cake Mudah

Peppermint-Ginger Plus Melegakan Simptom Food Poisoning.

Hospital Kuala Lumpur Berwajah Baru.